HDR de Thibaud Hulin, 15/12/2020

Design d’expérience interactif et écriture pour les médias numériques

Une théorie scripturale de l’expérience appliquée au design pédagogique et à la pédagogie du design

HABILITATION À DIRIGER DES RECHERCHES

présentée et soutenue publiquement le 15 décembre 2020

à l’IUT de Dijon-Auxerre, site de Dijon, salle du conseil

par

M. Thibaud Hulin

maître de conférences

en sciences de l’information et de la communication

Lien vers la salle de soutenance : ICI

Abstract

This work for HDR (Habilitation à Diriger des Recherches) in information and communication sciences offers a media theoretical experience on Internet in order to approach it through digital writing. Work on experience play an important role in SHS whereas sociology of uses interprets the major part of digital interactions without acting on them through an objective perspective. On one hand, work on experience is interested in how the digital technologies' experience impacts on us whereas we leave traces because both writing aren't dissociable. On the other hand, work on experience tackles how the design choices of a technical method cause cognitive results for the devices used by agents.

Our participation aims at suggesting a plan to study the interactive experience from the cognitive processes one that appear in people's speech during the devices' evaluation phase. It's possible to anticipate during the design phase. There are two types of cognitive process that are linked to digital writing. Firstly, reflective and critical ones. Secondly, objective ones. We propose a stratigraphy of the interactive experience, inspired by the three-level model developed as part of PRECIP project.1, in which we discuss, especially with the activity and network actor theory, and ethnomethodology methods or semiotics of screen writing ones.

After a presentation of the scriptural theory of experience, we suggest methods based on this idea:

  • writing and digital design trainings;

  • an information research training from traces;

  • an awareness and cultural mediation training;

  • the design of a serious game.

Finally, we propose some reflective leads on the challenges of collective thought of digital writing for the public spaces' design.

Board of examiners:

Corinne Baujard Rapporteur. Professeur d’université, université de Lille

Sung Do Kim Professeur d’université, université de Séoul

Pascal Lardellier Garant. Professeur d’université, université de Bourgogne

Daniel Peraya Président. Professeur honoraire, université de Genève

Ioan Roxin Professeur d’université, université de Franche-Comté

Aude Seurrat Rapporteur. Maître de conférences HDR, univ. Sorbonne Paris Nord

Marcin Sobieszczanski Rapporteur. Maître de conférences HDR, université de Nice

Biography

Thibaud Hulin est maître de conférences au laboratoire ELLIADD, pôle Conception Création Médiations, et enseignant au Master international de Commerce électronique LEA 2LCE. Il a été enseignant et ancien chef du département des Métiers du Multimédia et de l’Internet à Dijon. Il est membre fondateur du bureau du Groupe d’Intérêt Scientifique « Innovation, Interdisciplinarité, Formation ». Il a été ou encadre actuellement plusieurs projets de recherche financés (ANRT, COMUE, PIA, ministère de l’éducation nationale, CIFRE…) sur le design d’expérience et la pédagogie numérique, dont le projet HUMANE porté par le GIS, et co-animé avec Béatrice Drot-Delange.

1PRatiques d’ÉCriture Interactive en Picardie. http://www.utc.fr/~wprecip/?cat=76

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